Cirkellab heeft onlangs een workshop verzorgt voor zo’n 50 stafmedewerkers van Coolrec uit 4 verschillende landen met als thema circulaire ontwerpstrategieën. Coolrec, dochterbedrijf van Renewi, recyclet al jaren allerlei elektronische apparatuur. Des te meer zijn zij zich er van bewust dat grondstoffen van waarde zijn en streven dan ook de afgedankte apparaten en materialen zo hoogwaardig mogelijk te recyclen. Zo wordt bijvoorbeeld het kunststof van oude Philips stofzuigers verzameld en gedemonteerd door Coolrec en hergebruikt als grondstof voor nieuwe Philips stofzuigers. “Onze rol in de circulaire economie zal dan ook meer en meer advisering zijn richting én samenwerking met fabrikanten en ontwerpers”.
Van theorie naar concrete ontwerpen…
Tijdens de workshop kregen de medewerkers eerst een korte uitleg over circulaire ontwerpprincipes en -strategieën zoals het integreren van lange levensduur (denk bijvoorbeeld aan de Amsterdamse grachtenpanden die al honderden jaren meegaan met verschillende functionaliteiten als pakhuis, kantoor en woning). Vervolgens werden ze in een aantal groepen bij elkaar gezet om een lineair productontwerp om te buigen naar een circulair. Hiervoor kreeg iedere groep een ander elektrisch apparaat toegewezen, van een laptop, mobiele telefoon tot aan een router. Daarbij analyseerden zij eerst de huidige vorm van het product om nader te bekijken waar er ‘ontwerpfouten’ zitten. Zijn er bijvoorbeeld onderdelen die erg kwetsbaar zijn of zijn er lijmen gebruikt waardoor hergebruik van onderdelen lastig is?
Vanuit deze analyse bekeken de deelnemers hoe er waarde toegevoegd kon worden aan het product om vervolgens tot een daadwerkelijk circulair ontwerp te komen. Kun je het product bijvoorbeeld ontwerpen met minder grondstoffen, demontabel of met oog op de toekomst? In een soort van Dragons’ Den werden de ontwerpideeën door middel van een pitch bevraagd en beoordeeld door een ‘strenge’ jury. De winnende groep heeft een föhn ‘herontworpen’ tot een multifuntioneel product te gebruiken op de camping waarbij onder meer elektriciteit gewonnen wordt door lichaamswarmte en gebruik wordt gemaakt van gerecyclede materialen.
Arjen Wittekoek (Managing Director, Coolrec): “Als traditionele speler, zit creativiteit niet van nature in ons DNA. Daar heeft deze workshop zeker een aanzet tot gegeven!”
“Je hebt workshops en workshops en dit was een échte workshop”, aldus Ron Cramer (Marketing Specialist, Coolrec)
De opbrengst van de workshop is verwerkt in een live tekenverslag gemaakt door Studio Neetje en Julia van Leeuwen Illustraties. Meer informatie hierover via deze blog.