Waterroute heeft recentelijk verbinding gerealiseerd tussen Cirkellab, Hogeschool Inholland en Wellant. Waterroute stimuleert samenwerking tussen uiteenlopende partijen in het onderwijs en bedrijfsleven door het samen oplossen van complexe vraagstukken in het blauwgroene domein, zoals water, klimaatadaptatie en biodiversiteit.
De eerste, concrete stappen in deze samenwerking zijn inmiddels gezet. Zo studeert Jordin Bijstra van Hogeschool Inholland af bij Cirkellab om een circulaire bouwcase vorm te geven. Ook werken de verschillende partijen samen onder de vlag van Cirkelstad, een platform in de bouw, infra en gebiedsontwikkeling om circulariteit en inclusiviteit samen met het bedrijfsleven vorm te geven. En in het najaar wordt er een themadag georganiseerd bij Wellant door Cirkellab, genaamd Jongerenlab. Tijdens deze dag gaan de leerlingen speeddaten met innovatieve bedrijven en gaan ze hands-on aan de slag in een workshop om kennis te maken met circulaire economie. Zoals Fruitleather die van fruitafval leerproducten maakt en Recycled Islands die van plastic afval drijvende eilanden maakt.
Plastic Soup Challenge
Ook deden de leerlingen van klas 2d van Wellant onlangs mee aan een ontwerpwedstrijd van Cirkellab gericht op de Plastic Soep, de enorme hoeveelheid plastic dat rondzwemt in de zeeën en oceanen en voor veel milieuschade zorgt. In een workshop maakten de leerlingen kennis in een ontdekkingstocht met de Plastic Soep problematiek en gingen zij zelf in groepjes enkele ontwerpideeën genereren voor een product gemaakt van bioplastics. Deel 2 bestond uit een excursie. We gingen langs bij de Spuihaven in het centrum van Dordrecht waar gebruik gemaakt wordt van een aquadrone door het bedrijf Krinkels om (plastic) afval van het oppervlaktewater te verzamelen. Vervolgens brachten we een bezoek aan de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Hier zijn onder meer 10XL en het LeXlab te vinden die van afvalplastic weer waardevolle producten 3d printen. Zo maakten de leerlingen bij LeXLab van afvalplastic een houder voor een mobiele telefoon. In het laatste onderdeel van deze wedstrijd ging de klas zelf een testje doen om bioplastics te maken. En werden de eerder geformuleerde ideeën nader uitgewerkt, onder meer door zelf een mal te maken voor een armbandje, een vork, een telefoonhoesje, een stoel en een skateboard.