“Met 6,5 miljoen kilo gebruikt staal in de opslag heeft hergebruik veel impact”

Al tientallen CIRCO Tracks zijn inmiddels afgerond en veel ondernemers hebben de ideeën en lessen die ze meekregen met succes in de praktijk gebracht. Zo ook Structural Engineer Jelle ter Braak van Heerema Marine Contractors naar aanleiding van een van de maritieme tracks die Cirkellab in samenwerking met Critical Minds uitvoerde. Hij bedacht en implementeerde een interne marktplaats zodat stalen balken gemakkelijker hergebruikt kunnen worden.

Hoe ontstond het plan om mee te doen aan een CIRCO Track?
“Op dit moment houden we bij Heerema alle bedrijfsprocessen kritisch tegen het licht, want die zijn niet allemaal even efficiënt. In eerste instantie doen we dit met het oog op kostenbesparing, maar we weten ook wat voor impact we als bedrijf kunnen hebben door processen beter in richten. Ook duurzaamheid is dus zeker een factor.”

Het was de tweede keer dat vanuit Heerema werd meegedaan aan een CIRCO Track. Wat is de reden daarvan?
“Dat had meerdere redenen. De eerste keer deden er twee jonge engineers mee, net als ik, die een modulaire manier van ontwerpen wilden opzetten. Maar dat bleek toch een brug te ver. Ze wisten niet waar ze de grootste slagen konden maken en liepen vast. Voordat ik meedeed ben ik daarom met hen gaan zitten om erachter te komen waar we deze keer op moesten letten. Naar aanleiding van dat gesprek heb ik er bewust voor gekozen om de Track te volgen samen met een meer ervaren collega in een leidinggevende rol. Zodat hij de kennis die ik miste, kon aanvullen, en andersom. Dat bleek heel goed te werken. Tijdens de Track was ik eigenlijk steeds aan het schieten met hagel, terwijl mijn collega het overzicht bewaarde en bijstuurde waar nodig.”

Wat houdt de interne marktplaats precies in?
“In Vlissingen staat een opslag van Heerema waarin een enorme hoeveelheid gebruikt staal ligt, op dit moment is dat zo’n 6,5 miljoen kilo. Dit zijn stalen balken van tijdelijke constructies die worden gebruikt als onderstellen van boorplatforms op zee. Als deze onderstellen niet meer worden gebruikt, gaan ze op een vlot terug naar de opslag. Het was hiervoor al wel mogelijk om deze voorraad via de inkoopafdeling aan te spreken, maar dat ging op een heel omslachtige manier. Dit proces hebben we verbeterd. We hebben een voor iedereen inzichtelijk dashboard gemaakt met daarop alle items die in Vlissingen liggen. Als engineer kun je heel gemakkelijk een onderdeel reserveren. Op deze manier hebben we veel beter inzicht in hoeveel er nou eigenlijk in de opslag ligt.”

Hoe gaat het nu met de marktplaats?
“Ik krijg veel positieve reacties vanuit de collega’s, dus daar ben ik heel blij mee. Eigenlijk hebben we het gebruik van de marktplaats een beetje geforceerd, want je kunt nu geen onderdelen meer bestellen op de oude manier. Als een engineer nu een onderdeel bestelt, wordt eerst bekeken of dat onderdeel nog in de interne marktplaats ligt. Daarnaast hebben we de marktplaats in een modern jasje gestopt en ervoor gezorgd dat het gebruiksvriendelijk is. Dat vind ik heel belangrijk, anders gaan mensen het toch niet gebruiken. Verder houden we ter motivatie een ranglijst bij waarin te zien is welke collega’s het meeste staal hergebruiken. Het is de bedoeling om diegene aan het einde van het jaar in het zonnetje te zetten. Degene die nu bovenaan staat heeft tot nu toe een miljoen kilo staal hergebruikt!”

“We houden in een ranglijst bij welke collega’s het meeste staal hergebruiken”


Waar liep je tegenaan tijdens de implementatie van de marktplaats?

“Het was lastig om de interne managers te motiveren om het staal dat ze hebben gebruikt voor projecten, daadwerkelijk af te leveren in de opslag in Vlissingen. Zodra een vlot terug is in Vlissingen, willen zij dat vlot namelijk gelijk weer gebruiken voor een nieuwe klus. Ze waren gewend om het staal dan te verkopen en zo snel mogelijk verder te gaan met het volgende project. Maar als ze het staal opslaan in Vlissingen krijgen ze er op dat moment niets voor terug. Dit hebben we opgelost door in het dashboard een overzicht van de financiën te laten zien, waardoor iedereen kan bekijken welke projecten het meeste staal terugleveren. Een soort ‘naming and shaming’ dus. Wat hierbij ook hielp is dat we vanuit de CIRCO Track hadden meegekregen dat het soms het beste is om maar gewoon te beginnen met een project, en het dan later intern te ‘verkopen’. Want je gaat andere mensen niet meekrijgen door alleen het idee te verkondigen. Dat heeft hier goed uitgepakt.”

Wat levert de marktplaats Heerema concreet op?
“Dat is een vraag die ik intern ook regelmatig krijg, en die op dit moment helaas lastig is te beantwoorden. Door het dashboard hebben we nu een veel beter overzicht van de financiën en de hoeveelheid opgeslagen staal. Maar doordat er voorheen ook al wel werd hergebruikt, maar op een omslachtige manier, is het verschil lastig te bepalen. Wel is het duidelijk dat het om een significante materiaal- en dus kostenbesparing gaat, als je nagaat dat er 6,5 miljoen kilo staal in de opslag in Vlissingen ligt.”

Zijn er verbeterpunten voor de toekomst?
“Op dit moment zijn de inkoop van nieuw staal en het hergebruik via de marktplaats twee aparte processen, maar eigenlijk zou alles in één systeem geïntegreerd moeten worden. Dan kun je als engineer meteen vergelijken hoeveel het kost om een onderdeel uit de voorraad te halen en hoeveel het kost om het nieuw te open. Dat zorgt voor directe motivatie om voor hergebruik te kiezen.”