Cirkellab heeft vanaf haar start in 2015 altijd heel graag onderwijs betrokken bij haar circulaire projecten voor bedrijven en/of overheid. Waarom? Omdat dat bijdraagt aan onze ambitie om vooral ook jongeren te enthousiasmeren voor de belangrijke vraagstukken van deze tijd, zoals verduurzaming en circulaire economie.
Ook zijn er al veel opdrachten, rechtstreeks vanuit het onderwijs, door Cirkellab uitgevoerd. Een mooi recent voorbeeld zijn de Masterclasses en de individuele studentbegeleiding door Mariska en Jeroen van Cirkellab. Hieronder een korte schets…
Masterclasses…
Door Mariska is de eerste Masterclass gegeven aan de studenten van de opleiding ‘Topsportmanagement & Ondernemerschap’ (Business&Innovation).
Het was even wennen voor ons een geheel digitale masterclass maar deze studenten wordt, door middel van digitale lessen die voornamelijk in de avonduren worden gehouden, de mogelijkheid gegeven te studeren naast hun werk of topsport.
In deze eerste Masterclass werd de Circulaire Economie verkend door een heldere uitleg gepaard met filmpjes, voorbeeldcases uit het bedrijfsleven en opdrachten. In de volgende Masterclasses zal er dieper in worden gegaan op circulaire verdienmodellen en businesscases.
1:1 studentbegeleiding
Door Jeroen -in de rol van praktijkbegeleider- zijn enkele studenten persoonlijk begeleid bij het afstuderen in hun (bachelor)opleiding ‘Topsportmanagement & Ondernemerschap’ (Business&Innovation).
Zo heeft de student Feyo Glim een afstudeeropdracht uitgevoerd bij een sportschool, met als doel om van deze sportschool de ‘meest duurzame sportschool in Haarlem’ te maken. Feyo heeft hierin de theorie vanuit zijn opleiding gebruikt, in zijn onderzoek, o.a. om waardevolle scenario’s uit te werken, waarmee de opdrachtgever weer vervolgstappen kan zetten.
Jeroen heeft als sparringpartner van Feyo goed gebruik kunnen maken van zijn ruime ervaring met circulaire economie en verduurzaming van bedrijven. O.a. om bepaalde verduurzamingsscenario’s concreter te maken en te kunnen toetsen op (technische) haalbaarheid maar zeker ook of de businesscase wel acceptabel uitpakt.
De samenwerking tussen Jeroen en Feyo verliep op een prettige manier, wat ook wel blijkt uit de volgende uitspraak van Feyo;
“Hi Jeroen, thanks voor de feedback! Heb hier veel aan en vind je opmerkingen scherp. Het heeft mij ook aan het denken gezet (wat de bedoeling is).”
En we mogen Feyo feliciteren, want inmiddels heeft hij met succes zijn afstudeerscriptie verdedigd!
Wilt u meer weten over wat Cirkellab kan betekenen voor uw onderwijsinstelling (uw docenten of uw studenten), neem dan contact op met Cirkellab, via jeroen@cirkellab.nl , of mariska@cirkellab.nl