Onder de vlag van ThreeC – Creating Competencies for a Circular Economy – hebben Fontys Hogeschool, Hogeschool Rotterdam en Cirkellab de handen ineen geslagen, om ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en ondernemerschap te stimuleren bij jongeren. In dit project werken docenten van het Da Vinci College aan onderwijsmodules die studenten voorbereiden op een circulaire economie.
Scholen en bedrijven werken samen rond circulair ontwerpen
In ThreeC ontwikkelen leerlingen zich in de competentie ‘circulair ontwerpen’, professionaliseren docenten zich op het terrein van didactiek van onderwijs voor een circulaire economie in een school specifiek project en worden begeleid bij de verdere ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van hun ThreeC project en doen scholen (zowel leerlingen als docenten) ervaring op in een intensieve en vernieuwende samenwerking met het bedrijfsleven.
De docenten van het Da Vinci College zijn de afgelopen maanden eerst aan de slag gegaan met de didactiek van circulair onderwijs dat nauw aansluit bij systeemdenken (weten), ontwerpen (doen) en multiperspectiefdenken (voelen). De volgende stap is een onderwijsmodule uitwerken gebaseerd op concrete vraagstukken uit het bedrijfsleven. Zo gaan studenten van de opleiding installatietechniek een materiaalanalyse uitvoeren en op zoek naar circulaire oplossingen – zoals het gebruik van biobased toepassingen – voor een specialist in vloerverwarming & -koeling. En voor een mogelijk project in de Duurzaamheidsfabriek ligt een vraagstuk voor om met behulp van gerecyclede kunststoffen slimme leidingen te 3D printen voor het ‘schip van de toekomst’. Naar verwachting zullen de docenten en studenten hun (tussen)resultaten presenteren in november.
ThreeC wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland.