120 studenten Da Vinci College bedenken oplossingen voor circulaire vraagstukken!

Activiteiten, Nieuws

Cirkellab organiseerde i.s.m. Platform Duurzaam Dordrecht 16 november voor de tweede maal een Jongerenlab in de Duurzaamheidsfabriek voor studenten van het Da Vinci College. 120 leerlingen, 11 startups en 15 docenten gingen ‘hands-on’ aan de slag om meer waarde te halen uit grondstoffen!

Hoe kunnen we plastics op soort scheiden om te kunnen hergebruiken?
Het Jongerenlab geeft jongeren concrete handvatten rond circulaire economie, een economisch systeem waarbij meer waarde wordt gehaald uit materiaalstromen, of dat nu gaat om producten, onderdelen, rest- of afvalstromen. Tijdens dit evenement maakten de studenten via speeddates kennis met circulaire startups. Aanwezigen ervaarden via een oude spelcomputer hoe elektronisch afval op een leuke manier ingezameld kan worden, maakten kennis met de partij die de ‘meest duurzame watertaxi’ ontwikkelt, zagen hoe circulaire woningen van de toekomst er uit zagen en ontmoetten een startup die 3d-print met gebruikte kunststoffen.

De studenten gingen vervolgens zelf aan de slag met een concreet circulair vraagstuk die afkomstig was van de deelnemende bedrijven. Wat kun je bijvoorbeeld met polyester van afgedankte plezierbootjes? En welke toepassingen kun je bedenken voor afvalmaterialen uit de bouw en sloop? Verrassende ideeën kwamen om de hoek: De constructie van een spinnenweb kan gebruikt worden om leerproducten van fruitafval te verstevigen en een hip beloningsysteem kan jongeren stimuleren kapotte elektrische apparaten in te leveren.

Workshop slim slopen…
Door het ‘slopen’ van kapotte elektrische apparaten leerden de jongeren eigenhandig de principes lineaire en circulaire economie. Daarnaast kregen zij ontwerpprincipes mee van laatstgenoemde om producten op zo’n manier te ontwerpen dat het lang meegaat en makkelijk gerepareerd en gedemonteerd kan worden. Een van de studenten: “Tijdens de workshop slim slopen merkte ik dat veel elektrische apparaten niet gemaakt zijn om te repareren. Het is heel moeilijk om die netjes uit elkaar te halen, zonder ze te beschadigen en het kost ook veel tijd. Dus dat betekent volgens mij dat de fabrikanten eigenlijk niet willen dat het gerepareerd wordt. Ze willen liever dat je het weggooit en snel weer een nieuwe koopt.” De studenten gingen naar huis met nieuwe kennis, handvatten en inspiratie voor toekomstig ondernemerschap en banen! En ook de docenten hebben volop nieuwe inzichten gekregen tijdens de workshop ‘circulaire economie borgen in het onderwijs’.